Jesteś tutaj

V rok

V rok Stomatologia

STOMATOLOGIA  DZIECIĘCA  I  PROFILAKTYKA  STOMATOLOGICZNA

Zakład Stomatologii Dziecięcej
00-246 Warszawa, ul. Miodowa 18, I piętro, telefon 022 502-20-31

p.o. Kierownika Zakładu – dr hab.n.med. Dorota Olczak-Kowalczyk
Godziny przyjęć: poniedziałek i środa 9.00 – 12.00.

Odpowiedzialna za dydaktykę:
dr n. med. Halszka Boguszewska-Gutenbaum, godziny przyjęć: poniedziałek 10.00 – 12.00.

Roczny wymiar zajęć – 75  godzin dydaktycznych ( z tego 15 godzin stanowią zajęcia zintegrowane) :
wykłady –   5 godzin, seminaria – 5 godzin, ćwiczenia – 65 godzin.

Zajęcia odbywają się w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej, ul. Miodowa 18, I piętro

 

CEL NAUCZANIA PRZEDMIOTU

Celem nauczania przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnego wykonywania zawodu w ramach zintegrowanej opieki nad dziećmi i młodzieżą w wieku od 0 do 18 lat w zakresie stomatologii wieku rozwojowego.

 

PROGRAM NAUCZANIA

Nauczanie przedmiotu odbywa się formie zajęć klinicznych. Studenci wykonują samodzielnie zabiegi profilaktyczne i lecznicze pod kontrolą asystenta.

 

TEMATYKA ĆWICZEŃ

Zajęcia kliniczne odbywają się w semestrze zimowym i obejmują 50 godzin zajęć dydaktycznych realizowanych w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej . Studenci wykonują wszystkie zabiegi stomatologiczne w jamie ustnej dziecka zlecone przez nauczyciela akademickiego.

  1. Opracowanie i wypełnienie ubytków próchnicowych wszystkich klas wg. Blacka. Szczególną uwagę zwraca się na opracowanie ubytków klasy II-giej w zębach mlecznych.
  2. Leczenie zębów metodą impregnacji po odpowiednim ich przygotowaniu mechanicznym.
  3. Leczenie biologiczne miazgi zębów mlecznych i niedojrzałych zębów stałych, pokrycie pośrednie, bezpośrednie oraz amputacja przyżyciowa: częściowa, całkowita, głęboka.
  4. Leczenie chorób miazgi zębów mlecznych metodą częściowego lub całkowitego wyłuszczenia miazgi (amputacja umartwionej miazgi, ekstyrpacja).
  5. Leczenie zębów stałych z nieuformowanymi korzeniami.
  6. Leczenie zębów mlecznych i  stałych po urazach mechanicznych.
  7. Odbudowa koron zębów stałych po urazach mechanicznych materiałami złożonymi.
  8. Nauczanie i kontrolowanie prawidłowej higieny jamy ustnej oraz wykonywanie zabiegów profilaktycznych: uszczelnianie bruzd, szczelin, lakiery fluorowe.
  9. Ekstrakcje zębów mlecznych.
  10. Likwidowanie ognisk zakażenia w jamie ustnej dziecka z objawami choroby odogniskowej.
  11. Rozpoznawanie zespołów chorobowych na podstawie obrazu klinicznego w jamie ustnej dziecka.
  12. Leczenie próchnicy wczesnej u dzieci do trzeciego roku życia i ustalenie etiologii.
  13. Organizowanie profilaktyki próchnicy wczesnej u dzieci i kontrolowanie jej realizacji.

 

TEMATYKA  WYKŁADÓW   I  SEMINARIÓW

 Tematyka wykładów i seminariów obejmuje wybrane zagadnienia ze stomatologii dziecięcej, problemy profilaktyczno-lecznicze.

Tematy poszczególnych wykładów i seminariów zostaną przedstawione na tablicy ogłoszeń dla studentów, znajdującej się w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej, na 2 tygodnie przed rozpoczęciem zajęć.

 

METODY I ORGANIZACJA PRACY

  1. Zajęcia dydaktyczne w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej odbywają się zgodnie z programem.
  2. Zajęcia rozpoczynają się punktualnie.
  3. Studenci zgłaszają się na zajęcia kliniczne w fartuchach z plakietką identyfikacyjną.
  4. Obecność na zajęciach klinicznych jest obowiązkowa i sprawdzana. Każde opuszczone ćwiczenie musi być odrobione w terminie uzgodnionym z osobą prowadzącą ćwiczenia.
  5. Studenci zgłaszają się na ćwiczenia ze znajomością tematyki, przygotowani z materiału podanego w programie zajęć.
  6. Zakład Stomatologii Dziecięcej zapewnia studentom pacjentów na ćwiczenia.

 

FORMY KONTROLI I OCENY WYNIKÓW NAUCZANIA

  1.  Przed rozpoczęciem zajęć klinicznych obowiązuje zdanie kolokwium wstępnego, obejmującego wiedzę z zakresu stomatologii dziecięcej nabytą na III i IV roku studiów. Negatywny wynik kolokwium wydłuża cykl dydaktyczny studenta. 
  2.  W czasie zajęć praktycznych każdy etap wykonywanego przez studentów zabiegu jak np.: opracowanie ubytku, położenie podkładu, założenie formówki, założenie wypełnienia itp. jest kontrolowany przez asystenta. 
  3.   Zabieg nie będzie zaliczony, jeżeli student nie poprosił o skontrolowanie kolejnego etapu pracy np.: nie pokazał ubytku przed położeniem podkładu. Brak doświadczenia studenta w pracy i specyfika leczenia uzębienia małych i nie zawsze współpracujących dzieci wymaga częstej kontroli. 
  4.  Asystent kontroluje pracę studentów ocenia ich zdolności manualne, pracowitość oraz postępowanie z dzieckiem jako pacjentem. 
  5.  Zwraca się uwagę na postawę społeczną studentów jako przyszłych lekarzy, ich aktywność zajęciach, stosunek do personelu nauczającego i pomocniczego. Metody nauczania w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej ocenia się i koryguje się na zebraniach personelu nauczającego z uwzględnieniem słusznych uwag studentów. 
  6.  Cykl zajęć klinicznych kończy dyplomowy egzamin praktyczny i teoretyczny. 
  7.  Do egzaminów dyplomowych studenci mogą przystąpić po zaliczeniu wszystkich przewidzianych w programie zajęć klinicznych. 
  8.  Wpis do indeksu studenci uzyskują po zdaniu egzaminu dyplomowego.

 

PIŚMIENNICTWO  OBOWIĄZUJĄCE

  1. Stomatologia wieku rozwojowego M.Szpringer-Nodzak, Wydawnictwo PZWL,2003.
  2. Stomatologia Dziecięca A.C.Cameron, R.P. Widmem Urban & Partner, Wrocław 2005.
  3. Endodoncja wieku rozwojowego i dojrzałego. M.Barańska-Gachowska. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2004.
  4. Urazy zębów u dzieci i młodzieży. M.Szpringer-Nodzak, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2009.
  5. Pourazowe uszkodzenia zębów. J.O. Andreasen i wsp. wydanie I polskie pod redakcją Urszuli Karczmarek, Wydawnictwo U & P, Wrocław 2005