Jesteś tutaj

IV rok

                                   IV rok stomatologii

STOMATOLOGIA  DZIECIĘCA  i  PROFILAKTYKA  STOMATOLOGICZNA

Zakład Stomatologii Dziecięcej
00-246 Warszawa, ul. Miodowa 18, I piętro, telefon 022 502-20-31

p.o. Kierownika Zakładu – dr hab.n.med. Dorota Olczak-Kowalczyk
Godziny przyjęć: poniedziałek i środa 9.00 – 12.00.

Odpowiedzialna za dydaktykę:
dr n. med. Halszka Boguszewska-Gutenbaum, godziny przyjęć:  poniedziałek 10.00 – 12.00.

Roczny wymiar zajęć wynosi 110  godzin dydaktycznych , w tym :

semestr zimowy
- wykłady 10 godzin
- seminaria 5 godzin
- ćwiczenia 45 godzin

semestr letni
- seminaria 5 godzin
- ćwiczenia 45 godzin

Zajęcia odbywają się w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej ul. Miodowa 18, I piętro

 

CEL NAUCZANIA PRZEDMIOTU

Celem nauczania przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnego wykonywania zawodu w ramach zintegrowanej opieki nad dziećmi i młodzieżą w wieku od 0 do 18 lat w zakresie Stomatologii Dziecięcej, to znaczy do opanowania umiejętności badania jamy ustnej dziecka, rozpoznawania chorób i wad narządu żucia oraz samodzielnego wykonywania zabiegów profilaktycznych i leczniczych.

 

PROGRAM NAUCZANIA

Nauczanie przedmiotu odbywa się w formie zajęć klinicznych. Studenci wykonują samodzielnie zabiegi profilaktyczne i lecznicze pod kontrolą asystentów.

 

TEMATYKA ĆWICZEŃ

Zajęcia kliniczne obywają się w wymiarze po 45 godzin dydaktycznych w semestrze zimowym i letnim. Studenci wykonują wszystkie zabiegi stomatologiczne w jamie ustnej dziecka zlecone przez nauczyciela akademickiego.

  1. Opracowanie i wypełnienie ubytków próchnicowych wszystkich klas wg Blacka. Szczególną uwagę zwraca się na opracowanie ubytków klasy II-giej w zębach mlecznych.
  2. Leczenie zmineralizowanych tkanek zębów metodą impregnacji po odpowiednim ich przygotowaniu mechanicznym.
  3. Leczenie biologiczne miazgi zębów mlecznych i niedojrzałych zębów stałych, pokrycie pośrednie, bezpośrednie oraz amputacja przyżyciowa: częściowa, całkowita, głęboka.
  4. Leczenie mortalne chorób miazgi zębów mlecznych.
  5. Leczenie zębów stałych z nieuformowanymi korzeniami.
  6. Leczenie zębów mlecznych i stałych po urazach mechanicznych.
  7. Odbudowa koron zębów stałych po urazach mechanicznych materiałami złożonymi.
  8. Zastosowanie koferdamu w lecznictwie dziecięcym.
  9. Nauczanie i kontrolowanie prawidłowej higieny jamy ustnej oraz wykonywanie zabiegów profilaktycznych: uszczelnianie bruzd, szczelin, lakiery fluorowe.
  10. Ekstrakcje zębów mlecznych.
  11. Eliminowanie ognisk zakażenia w jamie ustnej dziecka z objawami choroby odogniskowej.
  12. Rozpoznawanie zespołów chorobowych na podstawie obrazu klinicznego w jamie ustnej dziecka.
  13. Leczenie próchnicy wczesnej u dzieci do trzeciego roku życia i ustalenie etiologii.
  14. Organizowanie wczesnej profilaktyki u dzieci i kontrolowanie jej realizacji.

 

  TEMATYKA  WYKŁADÓW I  SEMINARIÓW 

Tematyka wykładów i seminariów obejmuje wybrane zagadnienia ze stomatologii dziecięcej , problemy profilaktyczno-lecznicze.

Tematy poszczególnych wykładów i seminariów zostaną przedstawione na tablicy ogłoszeń dla studentów, znajdującej się w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej, na 2 tygodnie przed rozpoczęciem zajęć.

 

METODY I ORGANIZACJA PRACY

  1. Zajęcia dydaktyczne w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej odbywają się zgodnie z programem.
  2. Zajęcia rozpoczynają się punktualnie.
  3. Studenci zgłaszają się na zajęcia kliniczne w fartuchach, z plakietką identyfikacyjną.
  4. Obecność na zajęciach klinicznych jest obowiązkowa i sprawdzana. Każde            opuszczone ćwiczenie musi być odrobione w terminie uzgodnionym z osobą prowadzącą ćwiczenia.
  5. Studenci zgłaszają się na ćwiczenia ze znajomością tematyki, przygotowani z materiału podanego w programie zajęć.
  6. Zakład Stomatologii Dziecięcej zapewnia studentom pacjentów na ćwiczenia

 

FORMY KONTROLI  I OCENY WYNIKÓW NAUCZANIA

  1.  Przed rozpoczęciem zajęć klinicznych obowiązuje zdanie kolokwium wstępnego, obejmującego tematykę wykładów i seminariów , które odbyły się na III roku studiów. Negatywny wynik kolokwium wydłuża cykl dydaktyczny studenta. 
  2.  W czasie zajęć praktycznych każdy etap wykonywanego przez studentów zabiegu jak np.: opracowanie ubytku, położenie podkładu, założenie formówki, założenie wypełnienia itp. jest kontrolowany przez asystenta. 
  3.  Zabieg nie będzie zaliczony, jeżeli student nie poprosił o skontrolowanie któregoś etapu pracy np. nie pokazał ubytku przed położeniem podkładu. Brak doświadczenia studenta w pracy i specyfika leczenia uzębienia małych i nie zawsze współpracujących dzieci wymaga częstej kontroli. 
  4.  Asystent kontrolując pracę studentów ocenia ich zdolności manualne, wiadomości teoretyczne i umiejętność ich zastosowania w praktyce, pracowitość oraz postępowanie z dzieckiem jako pacjentem. 
  5.  Zwraca się uwagę na postawę społeczną studentów jako przyszłych lekarzy, ich aktywność na zajęciach, stosunek do personelu nauczającego i pomocniczego. Metody nauczania w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej ocenia się i koryguje na zebraniach personelu nauczającego z uwzględnieniem słusznych uwag studentów. 
  6.  Cykl zajęć klinicznych kończy kolokwium. 
  7.  Zaliczenie wszystkich ćwiczeń i zdanie kolokwium upoważnia do uzyskania wpisu w indeksie

 

PIŚMIENNICTWO OBOWIĄZUJĄCE

  1. Stomatologia Wieku Rozwojowego. M. Szpringer-Nodzak i M. Wochna-Sobańska. PZWL, Warszawa,2003.
  2.  Stomatologia Dziecięca.: A.C., Cameron , R.P. Widmer Urban-Partner, Wrocław 2005.
  3. Endodoncja wieku rozwojowego i dojrzałego.M.Barańska-Gachowska, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2004.
  4. Urazy zębów u dzieci i młodzieży. M.Szpringer-Nodzak, Wydawnictwo Czelej, Lublin 1999.
  5. Pourazowe uszkodzenia zębów. J.O.Andreasen i wsp. wydanie I polskie pod redakcją Urszuli Kaczmarek, Wydawnictwo U&P, Wrocław 2005.