Jesteś tutaj
III rok
STOMATOLOGIA WIEKU ROZWOJOWEGO
Zakład Stomatologii Dziecięcej
00-246 Warszawa, ul. Miodowa 18, I piętro, telefon 022 502-20-31
Kierownik Zakładu dr hab. n.med. Dorota Olczak-Kowalczyk
Godziny przyjęć: poniedziałek i środa 9.00 – 12.00
Odpowiedzialna za dydaktykę:
Dr n. med. Jadwiga Janicha godziny przyjęć: środa 10.00 – 12.00
Roczny wymiar zajęć: 60 godzin dydaktycznych
Zajęcia odbywają się w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej ul. Miodowa 18, I piętro
CEL NAUCZANIA PRZEDMIOTU
Celem nauczania przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnego wykonywania zawodu w ramach zintegrowanej opieki nad dziećmi i młodzieżą w wieku od 0 do 18 lat w zakresie stomatologii dziecięcej, to znaczy do opanowania umiejętności badania jamy ustnej dziecka, rozpoznawania chorób wad narządu żucia oraz samodzielnego wykonywania zabiegów profilaktycznych i leczniczych.
Wykłady i seminaria odbywają się w sali wykładowej przy ulicy Miodowej 18, a ćwiczenia w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej.
PROGRAM NAUCZANIA
Nauczanie przedmiotu odbywa się w formie wykładów, seminariów i zajęć klinicznych.
TEMATYKA WYKŁADÓW
- Adaptacja dziecka w gabinecie stomatologicznym.
- Wyrzynanie zębów i zaburzenia w ząbkowaniu.
- Epidemiologia i etiologia próchnicy zębów u pacjentów w wieku rozwojowym.
- Znaczenie higieny jamy ustnej i żywienia w profilaktyce stomatologicznej.
- Rola związków fluoru w profilaktyce chorób jamy ustnej.
- Różnice morfologiczne między uzębieniem mlecznym i stałym. Zasady leczenia próchnicy u pacjentów w wieku rozwojowym.
- Próchnica wczesna – obraz kliniczny, metody leczenia i zapobiegania.
- Metody leczenia chorób miazgi zębów mlecznych.
- Metody leczenia chorób miazgi zębów stałych.
- Urazowe uszkodzenia zębów, epidemiologia, etiologia, klasyfikacja.
- Urazowe uszkodzenia zębów mlecznych, ich wpływ na zawiązki zębów stałych.
- Urazowe uszkodzenia zębów stałych.
- Wskazania i przeciwwskazania do usuwania zębów u dzieci.
- Choroba odogniskowa.
- Materiały stosowane w leczeniu zębów u pacjentów w wieku rozwojowym.
TEMATYKA SEMINARIÓW
Tematyka seminariów obejmuje problemy omawiane na kolejnych wykładach.
Studenci uczestniczą czynnie w seminariach. Obowiązuje ich przygotowanie do poszczególnych tematów seminariów. Wiedza studentów jest oceniana przez asystentów prowadzących. Zaliczenie wszystkich seminariów jest warunkiem przystąpienia do ćwiczeń.
TEMATYKA ĆWICZEŃ OBEJMUJE:
- Badanie dziecka przedmiotowe i podmiotowe.
- Rejestrowanie stanu uzębienia na szczegółowych diagramach.
- Zabiegi profilaktyczne (fluorowanie, uszczelnianie bruzd i szczelin).
- Leczenie próchnicy metodą impregnacji i wypełnienia.
- Wybrane metody leczenia biologicznego miazgi.
- Wybrane metody mortalne w stanach chorobowych miazgi.
- Badanie dziecka z urazowym uszkodzeniem zębów.
- Doraźna pomoc w przypadku urazowych uszkodzeń zębów mlecznych i stałych u dzieci.
METODY ORGANIZACJI PRACY
- Zajęcia dydaktyczne w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej odbywają się zgodnie z programem.
- Studenci zgłaszają się na ćwiczenia ze znajomością tematyki, przygotowani z materiału omawianego na wykładach i seminariach.
- Zajęcia rozpoczynają się punktualnie.
- Studenci zgłaszają się na zajęcia kliniczne w czystych, długich fartuchach. Długie włosy powinny być spięte, paznokcie skrócone, biżuteria zdjęta.
- Studentów obowiązuje posiadanie zeszytów do wpisywania wykonanych zabiegów.
- Obecność na zajęciach klinicznych jest obowiązkowa i kontrolowana. Każde opuszczone ćwiczenie musi być odrobione w terminie uzgodnionym z osobą prowadzącą ćwiczenia.
- Na pierwszym ćwiczeniu studenci otrzymują instruktaż dotyczący posługiwania się sprzętem i aparaturą, zaznajamiają się z instrumentarium. Obowiązuje przestrzeganie wskazań i dbałość o sprzęt oraz instrumentarium Zakładu i natychmiastowe zgłaszanie stwierdzonych usterek.
- Zakład Stomatologii Dziecięcej zapewnia studentom pacjentów na ćwiczenia
FORMY KONTROLI I OCENY WYNIKÓW NAUCZANIA
- Na zajęciach seminaryjnych i klinicznych obowiązują wiadomości obejmujące tematykę wykładów oraz treść podanego piśmiennictwa.
- W czasie zajęć praktycznych każdy etap wykonywanego przez studentów zabiegu jak np.: opracowanie ubytku, położenie podkładu, założenie formówki, założenie wypełnienia itp. jest kontrolowany przez asystenta.
- Studenci wpisują do swoich zeszytów wykonane zabiegi, które potwierdza asystent swoim podpisem. Zabieg nie będzie zaliczony, jeżeli student nie poprosił o skontrolowanie choćby jednego etapu pracy np.: nie pokazał opracowanego ubytku przed położeniem podkładu. Brak doświadczenia studenta w pracy i specyfika leczenia uzębienia małych i trudnych dzieci wymaga częstej kontroli.
- Asystent, kontrolując pracę studentów ocenia ich zdolności manualne, wiadomości teoretyczne i umiejętność zastosowania ich w praktyce, pracowitość oraz postępowanie z dzieckiem – pacjentem.
- Zwraca się uwagę na postawę społeczną studentów jako przyszłych lekarzy, ich aktywność na zajęciach, stosunek do personelu nauczającego i pomocniczego. Metody nauczania w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej się i koryguje na zebraniach personelu nauczającego z uwzględnieniem słusznych uwag studentów.
- Cykl zajęć klinicznych kończy kolokwium obejmujące nabyte wiadomości teoretyczne i praktyczne.
- Zaliczenie wszystkich ćwiczeń i zdanie kolokwium upoważnia do uzyskania wpisu w indeksie
PIŚMIENNICTWO OBOWIĄZUJĄCE
- Fizjologia narządu żucia (skrypt) O.W. AM w Warszawie, 2001 red. M.Szpringer-Nodzak.
- Materiały do ćwiczeń z pedodoncji (skrypt) O.W. AM w Warszawie, 2001 red. M.Szpringer-Nodzak
- Stomatologia wieku rozwojowego (red.) M.Szpringer-Nodzak i M.Wochna-Sobańska, PZWL Warszawa,2003
STUDENCKIE KOŁO NAUKOWE
Przy Zakładzie Stomatologii Dziecięcej istnieje Studenckie Koło Naukowe
Celem Koła Naukowego jest:
- Pogłębianie wiadomości z zakresu stomatologii dziecięcej
- Rozwijanie zamiłowań do pracy naukowej i klinicznej
- Prowadzenie badań naukowych i opracowywanie wyników badań w formie referatów i publikacji
- Udział w Konferencjach Towarzystw Naukowych oraz w zebraniach organizowanych przez Oddziały PTS