Jesteś tutaj

III rok

STOMATOLOGIA WIEKU ROZWOJOWEGO

Zakład Stomatologii Dziecięcej
00-246 Warszawa, ul. Miodowa 18, I piętro, telefon 022 502-20-31

  Kierownik Zakładu dr hab. n.med. Dorota Olczak-Kowalczyk
Godziny przyjęć: poniedziałek i środa 9.00 – 12.00

Odpowiedzialna za dydaktykę:
Dr n. med. Jadwiga Janicha godziny przyjęć: środa 10.00 – 12.00

Roczny wymiar zajęć: 60 godzin dydaktycznych

Zajęcia odbywają się w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej ul. Miodowa 18, I piętro


CEL NAUCZANIA PRZEDMIOTU

Celem nauczania przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnego wykonywania zawodu w ramach zintegrowanej opieki nad dziećmi i młodzieżą w wieku od 0 do 18 lat w zakresie stomatologii dziecięcej, to znaczy do opanowania umiejętności badania jamy ustnej dziecka, rozpoznawania chorób wad narządu żucia oraz samodzielnego wykonywania zabiegów profilaktycznych i leczniczych.

Wykłady i seminaria odbywają się w sali wykładowej przy ulicy Miodowej 18, a ćwiczenia w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej.

 

PROGRAM NAUCZANIA

Nauczanie przedmiotu odbywa się w formie wykładów, seminariów i zajęć klinicznych.

 

TEMATYKA WYKŁADÓW

  1. Adaptacja dziecka w gabinecie stomatologicznym.
  2. Wyrzynanie zębów i zaburzenia w ząbkowaniu.
  3. Epidemiologia i etiologia próchnicy zębów u pacjentów w wieku rozwojowym.
  4. Znaczenie higieny jamy ustnej i żywienia w profilaktyce stomatologicznej.
  5. Rola związków fluoru w profilaktyce chorób jamy ustnej.
  6. Różnice morfologiczne między uzębieniem mlecznym i stałym. Zasady leczenia próchnicy u pacjentów w wieku rozwojowym.
  7. Próchnica wczesna – obraz kliniczny, metody leczenia i zapobiegania.
  8. Metody leczenia chorób miazgi zębów mlecznych.
  9. Metody leczenia chorób miazgi zębów stałych.
  10. Urazowe uszkodzenia zębów, epidemiologia, etiologia, klasyfikacja.
  11. Urazowe uszkodzenia zębów mlecznych, ich wpływ na zawiązki zębów stałych.
  12. Urazowe uszkodzenia zębów stałych.
  13. Wskazania i przeciwwskazania do usuwania zębów u dzieci.
  14. Choroba odogniskowa.
  15. Materiały stosowane w leczeniu zębów u pacjentów w wieku rozwojowym.

 

TEMATYKA SEMINARIÓW

Tematyka seminariów obejmuje problemy omawiane na kolejnych wykładach.

Studenci uczestniczą czynnie w seminariach. Obowiązuje ich przygotowanie do poszczególnych tematów seminariów. Wiedza studentów jest oceniana przez asystentów prowadzących. Zaliczenie wszystkich seminariów jest warunkiem przystąpienia do ćwiczeń.

 

TEMATYKA ĆWICZEŃ OBEJMUJE:

  1. Badanie dziecka przedmiotowe i podmiotowe.
  2. Rejestrowanie stanu uzębienia na szczegółowych diagramach.
  3. Zabiegi profilaktyczne (fluorowanie, uszczelnianie bruzd i szczelin).
  4. Leczenie próchnicy metodą impregnacji i wypełnienia.
  5. Wybrane metody leczenia biologicznego miazgi.
  6. Wybrane metody mortalne w stanach chorobowych miazgi.
  7. Badanie dziecka z urazowym uszkodzeniem zębów.
  8. Doraźna pomoc w przypadku urazowych uszkodzeń zębów mlecznych i stałych u dzieci.

 

METODY ORGANIZACJI PRACY

  1. Zajęcia dydaktyczne w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej odbywają się zgodnie z programem.
  2. Studenci zgłaszają się na ćwiczenia ze znajomością tematyki, przygotowani z materiału omawianego na wykładach i seminariach.
  3. Zajęcia rozpoczynają się punktualnie.
  4. Studenci zgłaszają się na zajęcia kliniczne w czystych, długich fartuchach. Długie włosy powinny być spięte, paznokcie skrócone, biżuteria zdjęta.
  5. Studentów obowiązuje posiadanie zeszytów do wpisywania wykonanych zabiegów.
  6. Obecność na zajęciach klinicznych jest obowiązkowa i kontrolowana. Każde opuszczone ćwiczenie musi być odrobione w terminie uzgodnionym z osobą prowadzącą ćwiczenia.
  7. Na pierwszym ćwiczeniu studenci otrzymują instruktaż dotyczący posługiwania się sprzętem i aparaturą, zaznajamiają się z instrumentarium. Obowiązuje przestrzeganie wskazań i dbałość o sprzęt oraz instrumentarium Zakładu i natychmiastowe zgłaszanie stwierdzonych usterek.
  8. Zakład Stomatologii Dziecięcej zapewnia studentom pacjentów na ćwiczenia

 

FORMY KONTROLI I OCENY WYNIKÓW NAUCZANIA

  1. Na zajęciach seminaryjnych i klinicznych obowiązują wiadomości obejmujące tematykę wykładów oraz treść podanego piśmiennictwa.
  2. W czasie zajęć praktycznych każdy etap wykonywanego przez studentów zabiegu jak np.: opracowanie ubytku, położenie podkładu, założenie formówki, założenie wypełnienia itp. jest kontrolowany przez asystenta.
  3. Studenci wpisują do swoich zeszytów wykonane zabiegi, które potwierdza asystent swoim podpisem. Zabieg nie będzie zaliczony, jeżeli student nie poprosił o skontrolowanie choćby jednego etapu pracy np.: nie pokazał opracowanego ubytku przed położeniem podkładu. Brak doświadczenia studenta w pracy i specyfika leczenia uzębienia małych i trudnych dzieci wymaga częstej kontroli.
  4. Asystent, kontrolując pracę studentów ocenia ich zdolności manualne, wiadomości teoretyczne i umiejętność zastosowania ich w praktyce, pracowitość oraz postępowanie z dzieckiem – pacjentem.
  5. Zwraca się uwagę na postawę społeczną studentów jako przyszłych lekarzy, ich aktywność na zajęciach, stosunek do personelu nauczającego i pomocniczego. Metody nauczania w Zakładzie Stomatologii Dziecięcej się i koryguje na zebraniach personelu nauczającego z uwzględnieniem słusznych uwag studentów.
  6. Cykl zajęć klinicznych kończy kolokwium obejmujące nabyte wiadomości teoretyczne i praktyczne.
  7. Zaliczenie wszystkich ćwiczeń i zdanie kolokwium upoważnia do uzyskania wpisu w indeksie

 

                                           PIŚMIENNICTWO OBOWIĄZUJĄCE

  1. Fizjologia narządu żucia (skrypt) O.W. AM w Warszawie, 2001 red. M.Szpringer-Nodzak.
  2. Materiały do ćwiczeń z pedodoncji (skrypt) O.W. AM w Warszawie, 2001 red. M.Szpringer-Nodzak
  3. Stomatologia wieku rozwojowego (red.) M.Szpringer-Nodzak i M.Wochna-Sobańska, PZWL Warszawa,2003

 

STUDENCKIE KOŁO NAUKOWE

Przy Zakładzie Stomatologii Dziecięcej istnieje Studenckie Koło Naukowe

Celem Koła Naukowego jest:

  1. Pogłębianie wiadomości z zakresu stomatologii dziecięcej
  2. Rozwijanie zamiłowań do pracy naukowej i klinicznej
  3. Prowadzenie badań naukowych i opracowywanie wyników badań w formie referatów i publikacji
  4. Udział w Konferencjach Towarzystw Naukowych oraz w zebraniach organizowanych przez Oddziały PTS